Volvopenta Serviceintervall

Volvopenta Serviceintervall

Förebygg driftstopp - Följ motortillverkarens serviceschema

EN KÄNSLA SOM ALLT FÖRMÅNGA KAPTENER FÅTT UPPLEVA 2020

Bra att veta:
En båtmotor jobbar i uppförsbacke alla dess gångtimmar i en fuktig miljö.
Körs alltid på 1:ans växel, ofta mellan 3000-5500varv.
Båten och Bilen har därmed helt olika förutsättningar.
Gör allt DU kan - följ Volvos och Bvs servicepunkter

Förekom standardfel - Bli inte båtlös i sommar

På sommaren är tillgänligheten på mekaniker begränsad i stockholms skärgård.
Följer du motortillverkarnas serviceintervall och låter oss ta hand om din motor, ger du båtsäsongen dom bästa tänkbara förutsättningarna.

Har ni funderingar KONTAKTA våra mekaniker som vägleder dig

Du som kör Volvo Penta har nedan att förhålla dig till

2 ÅR – vart annat år

-Inspektion sjövattenpump & byte impeller

– Bälgbyte
– Byte Glykol värmeväxlare/motorblock

5 ÅR – vart femte år

-Byte ATF olja i servostyrning
-Byte Multiremmar 
-Byte Avgaskrök / Avgaslimpa
-Byte Kamrem 
-Byte olja i kompressor 
-Provtryckning inkl Stor service Växelhus och ompackning drev

Att förhålla sig till utöver motortillverkarens Servicecshema baserat på våra erfarenheter:

1 År – Varje år

Hydraulstyrning – Seastar / Baystar mfl:

Årlig genomgång av:
Funktion – Utslag – Glapp – Slangar – Kopplingar – Styrleder – Styrrör – Styrhorn.
Inspektion av:
Oljans skick – läckage – skador – korrosion.
Luftning och ev Påfyllning av Seastarolja
1695:- exkl Seastarolja

2 ÅR
Genomgång av styrning och smörjning av styrtapp, styrkabel, luftning hydraulstyrning.
1200:-

Byte fastrostad styrning vid behov – Offereras innan åtgärd.

5 ÅR

Tanktömning – Rengöring Bränslesystem – Byte slitna slangar – Byte packning tanklock
Rekomenderas av många motortillverkare vart 2:a till vart 5:e år.

Arbetstid:
Båtar upp till 5-6  meter:  Ca 3h
Båtar mellan 6-8 meter: Ca 4-5 h
Båtar mellan 8 – 10 meter: Ca 5-7h
Materialkostnad 1000 – 1500:-

Att tänka på:
På sjön är du ibland helt ensam i timmar Det finns aldrig en vägren att stanna på Driftsäkerheten är därför det du och båten måste förlita sig på.